Språkopplæring (Søsken)
Søsken kan få tilbud om tegnspråkopplæring i Statped. Dette tilbudet gis samtidig som søsken med nedsatt hørsel er på deltidsopphold og foreldrene er på Se mitt språk (tegnspråkopplæring). Her får de mulighet til å utveksle erfaringer med andre hørende søsken i samme situasjon, og de får være i et større tegnspråklig miljø. Gjennom kursene får de møte flere tegnspråklige barn og voksne, og oppleve situasjoner der tegnspråk er majoritetsspråket. Mange familier forteller at dette er en fin opplevelse, og at det er med på å normalisere det å ha tegnspråk som et av sine språk. Hjemme er det ikke så mange som kan tegnspråk. Det gir styrke å møte tegnspråklærere, lærere og andre familier som også snakker tegnspråk og se at de er en del av et større språkmiljø.
Barnehage og skole er også viktige aktører som skal støtte barna i deres språkutvikling. Selv om ingen av barnehagelærerne, lærere eller andre voksne har tegnspråkkompetanse, så kan norsk tegnspråk settes på agendaen. Det er viktig at barna blir møtt med anerkjennelse for hele sitt språklige repertoar. Vær nysgjerrig, spør barnet og bruk tegnspråklig materiell til å samtale om tegnspråk. En god start kan være å se
Tegntips til barnehager. Denne ressursen kan også være nyttig for dere som er i skolen, med mange tips til læringsverktøy og aktiviteter. På læremiddelportalen erher.no ligger det ressurser for språkstimulering og læremidler for tegnspråklige. De fleste læremidlene har også norsk tale, og noen også undertekst og skriftlig gjengivelse av innholdet. Slik er de tilgjengelig også for de som ikke kan tegnspråk, og kan egne seg til bruk i klasserommet uavhengig av tegnspråkferdigheter.