Hvordan oppdage kognitive vansker?

Kognitive vansker er ofte usynlige, kan være vanskelige å gjenkjenne og har stor betydning for fungering i barnehage, skole.

Hjelpemidler kan være avgjørende for elever med kombinerte syns- og hørselsnedsettelser for å ta del i undervisningen, likevel kan det skape stor motstand hos noen. Ofte er det vi voksne som ønsker at eleven skal benytte seg av et hjelpemiddel, og gjerne flere enn det eleven selv er komfortabel med.

Sørg for at eleven blir lyttet til, og selv får ta del i hele prosessen. Ikke bare i utprøving og opplæring, men også i hvilke hjelpemidler som skal tas i bruk. Å føle seg overkjørt og lite tatt hensyn til skaper gjerne mye motstand, og legger et dårlig grunnlag for læring. Lytt til elevens bekymringer og forsøk å finne gode løsninger sammen.

Inkluder hele klassen

For mange barn er det viktig  å ikke skille seg ut – også for barn som har behov for hjelpemidler i skolehverdagen. Dette er det viktig at vi som fagpersoner tar på alvor. Barn og unge med kombinerte sansetap kan falle raskere ut av sosiale situasjoner, og det kan oppleves som ensomt , noe som kan gjøre behovet for å være som alle andre ekstra sterkt.  


Forsøk å la det spesielle bli det vanlige. Et eksempel er å bruk lydutjevningsanlegg også når eleven med hørselstap ikke er til stede. Gjør dette til noe dere som klasse benytter – ikke noe dere gjør på grunn av en enkeltelev.  

Mange av de pedagogiske tiltakene som brukes i tilpasset opplæring gagner hele klassen. Det vil ikke skade noen å være med i en slik struktur – tvert imot.   


Kanskje finnes det også kule hjelpemidler dere kan utforske sammen som klasse? Lek med KI-teknologi er ofte populært. Kanskje finner dere noe dere kan ta i bruk i hverdagen? 

Kanskje finnes det også kule hjelpemidler dere kan utforske sammen som klasse? Lek med KI-teknologi er ofte populært. Kanskje finner dere noe dere kan ta i bruk i hverdagen?

Name Nameson
Ansatt i Statped

Hva er godt nok?

Ikke la det beste bli det godes fiende. Noen ganger må vi bare nøye oss med at noe er godt nok, selv om vi vet at det finnes bedre løsninger der ute. Tenk også gjennom om det finnes tilpasninger som ikke synes så godt. Kan man for eksempel kompensere med andre lysforhold eller en annen plassering i rommet?

Det kan være svært energikrevende å ha ett eller flere sansetap. Eleven kan lett bli sliten og lei. At eleven er sur og viser motvilje kan være helt aldersadekvat oppførsel, og ikke nødvendigvis motstand mot hjelpemidlene i seg selv. Gi ungdom spesielt rom til å faktisk være ungdom. Start der behovet er størst, og ta små skritt fremover, så ikke dette blir en energityv som skaper motstand hos eleven.  

Når det bare ikke går 

Noen ganger kan motstanden være så stor at man bare ikke kommer noen vei.  


Å la eleven få snakke med andre i tilsvarende situasjon kan noen ganger være god motivasjon. Å dele frustrasjon – eller få gode råd fra en som kjenner situasjonen på kroppen, kan for noen være et steg på veien ut av en fastlåst situasjon.  

Det må også være rom for å ikke ville en liten stund. Det kan være mye god hjelp i en pause fra mas og gode intensjoner fra voksne rundt seg, for en som hele livet har følt at hen må fikses på. Gi eleven et lite pustehull, og forsøk å finne roen i at det bare får gå som det går en periode. Når overskuddet er tilbake,  vil det alltid være mulig å ta opp tråden igjen.  

Noen tips:

Id dis bibendum risus non pretium risus mi fermentum. Amet purus orci blandit mi neque. Auctor commodo duis auctor lectus. Nisl.

  • Convallis ut leo tortor sagittis lorem scelerisque sapien
  • Tortor ipsum nisl morbi eget ut dui egestas laoreet est
  • Netus sed sagittis tellus est nam nec in
  • Mattis pulvinar vel quis.

La barnet få utforske og erfare

– La barnet få utforske og erfare ting selv. Overhjelpsomhet kan hindre barnet i å lære å klare ting selv. Dette er rådene fra rådgiver Lars Haakensen Wettre.

Relatert innhold